måndag 5 juli 2010

Försvarspolitik inleder veckan










Inleder måndagen i Almedalen med försvarspolitiskt seminarium. Försvarsminister Sten Tolgfors mot Anders Karlsson (S).

Noterar att (S) motiverar de rödgrönas nedskärningar med bla halverat antal i internationella insatser och beskriver försvarsmakten som något man skrapar ihop pengar till när alla andra poster i deras i alternativa budget är hanterade. Låter inte särskilt betryggande att nationens försvar får bottenskrapet. Och hur var det med den internationella solidariteten?

vädret i Visby är lika soligt och varmt som de senaste dagarna!


Location:Visby

söndag 4 juli 2010

Reinfeldts nya stil

Den som tyckte att politik är grått och tråkigt kommer behöva tänka om...

För nu finns inte bara nya moderaterna utan även nya Reinfeldt! Jag vet inte om han var insprirerad av medelhavsvädret som vi upplever, men den retorik som präglade talet ikväll i Almedalen var passionerat, känsloladdat och kaxigt. Reinfeldt spottade lines som aldrig tidigare, vilket förde tankarna mer till en boxningsmatch snarare än ett svenskt politikertal. Han kommer inte ge ifrån sig regeringsmakten i första taget. Han visade att han är en statsminister som är beredd på en hård fight under hösten.

Peace...

lördag 3 juli 2010

På plats i Visby

Nu är vi framme och har precis installerat oss. Efter en vända till ICA Stormarknad har vi bunkrat upp mat för hela veckan. Vi bor helt underbart, precis vid hamnen med utsikt över havet. Det finns ingenting att klaga på.





Almedalen muffarnas tillhåll v.27

Imorgon bitti åker jag tillsammans med några andra mufare till Almedalen, jag kommer absolut inte att vara den första mufaren på plats. För mig som Vice Distriktsordförande för Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm är det en självklarhet att vara på plats under ett valår som detta. Trots att jag varit engagerad i flera år är detta första gången jag åker. För mig är politik viktigare än någonsin just detta år, bl.a. därför att jag är delägare i ett Rekryterings & Bemanningsföretag där ca 70% av de anställda är under 26 år gamla. Det är tack vare den halverade arbetsgivaravgiften som vi har haft möjlighet att ge unga chansen att skaffa sig arbetslivserfarenhet. Om den Rödgröna röran vinner införs en straffskatt när man anställer ungdomar då de tänker fördubbla arbetsgivaravgiften. De kommer att se till så att vi inte har råd att behålla våra yngre anställda vilket kommer att leda till katastrof för de unga som vill komma ut på arbetsmarknaden. Ni förstår kanske nu varför det för mig är extra viktigt att åka till Almedalen, politikens sommar Mecka. I år kommer det vara fler mufare än någonsin på Gotland under Almedalsveckan, alla vill vara med och dra sitt strå till stacken för att hjälpa till inför valet. Valrörelsen är i full rullning, argument efter argument diskuteras och slipas. Jag hoppas verkligen att vi mufare och Moderater är tillräckligt duktiga på att nå fram med våra budskap som vi var 2006, för om man verkligen är intresserad av ett bättre Sverige i framtiden kan vi inte blicka tillbaka utan framåt. Om vi inte ses i Almedalen så ses vi säkert under någon del av valrörelsen.

Glada Hälsningar

Adelie

MUF Stockholm i Almedalen


Under kommande Almedalsvecka i Visby kommer MUF Stockholm vara väl representerat . Beräknat kommer över 70 MUF Stockholmare befinna sig på Gotland. I bloggen kan ni följa oss under politikerveckan.

Nu sitter jag och Jessica på färjan från Nynäshamn till Visby. Det ska bli en rolig och givande vecka med många spännande seminarier, partiledartal, mingel och förhoppningsvis även lite tid till sol och bad. Skönt att vi åker redan idag så att vi får lite tid att installera oss idag innan allt drar igång imorgon. Först ut bland alla partiledare är vår egen statsminister och partiledare Fredrik Reinfeldt som kommer premiärtala imorgon kl. 19.00 på stora scenen. Missa inte det om du är i Visby!

Ny ombudsman


MUF Stockholm har anställt en ny ombudsman. Den första juli började Aylin Farid sin tjänst som ombudsman för MUF Stockholm. Aylin är 27 år och snart färdigutbildad jurist. Aylin har en bakgrund i distriktets utbildningsgrupp och ledamot av MUF 20+ styrelsen.

Jag vill å hela MUF Stockholms vägnar välkomna Aylin till hennes nya tjänst. Distriktsstyrelsen ser fram emot ett gott samarbete!

fredag 2 juli 2010

Dags för Almedalsveckan!


Imorgon beger jag mig till Gotland, Visby och Almedalsveckan: drömveckan för alla politiskt intresserade svenskar. Under en vecka samlas politiker, intresseorganisationer, företag och andra intresserade för att diskutera politik, umgås och i år inte minst ladda upp för den kommande valrörelsen.

Almedalsveckan har funnits som ett etablerat koncept länge och ända sedan 1981 har samtliga partiledare funnits på plats under veckan. I år beräknas extra många komma eftersom det är valår. Det är riktigt roligt att så fantastiskt många MUF Stockholmare kommer att befinna sig på plats i år!

På mitt schema under veckan står bland annat tal av Fredrik Reinfeldt på söndag, Alliansdag på torsdag, flera intressanta seminarier och grillning med MUF Gotland. Och självklart massor av trevliga stunder med alla MUF Stockholmare.

Den kommande veckan blir på många sätt startskottet för årets valrörelse! Äntligen!

Ombudsman

I onsdags avslutade Victor Ingmo sin sista arbetsdag som Ombudsman i MUF Stockholm. Victor har under ett år innehaft tjänsten och går nu vidare mot nya utmaningar.
Å hela MUF Stockholm vägnar vill jag rikta ett stort tack till Victor för alla hans fina insatser under det gångna året. Victor har varit en klippa och en riktig gjädjespridare i distriktet.
Tiden går fort när man har roligt och jag kan inte fatta att det redan har gått ett år sedan Victor började jobba för MUF Stockholm. Jag kommer ihåg att vi under förra sommaren var i Spanien och planerade och drömde om allt roligt som vi skulle göra med MUF Stockholm. Nu har ett år gått och resultatet har varit enastående. Alla kampanjer, alla aktiva medlemmar, alla aktiviteter och de fantastiska medlemssiffrorna - Victor har varit en stor del i denna framgång. Personligen kommer jag självklart sakna den nära relation som vi två haft under året och allt det arbete som vi tillsamamns genomfört.
Men Victor kommer självklart vara högst aktiv i distriktet men nu ideellt. Nu ser jag fram emot det intensiva och ideella arbetet som väntar i valrörelsen!

Invigning av MUF Stockholms nya lokal

MUF Stockholm har nu äntligen fått en egen lokal på S:t Eriksplan. Lokalen kommer vara basen för all vår verksamhet från och med nu.

Igår kl. 18.00 slog vi upp dörrarna till den nya lokalen och bjöd in till en stor invigningskväll. Traditionsenligt invigde vi den nya lokalen med att klippa band. Kvällen till ära bjöds det även på god mat och dricka, mycket mingel samt delikata jordgubbstårtor. Här kommer lite bilder från gårdagskvällen!

måndag 21 juni 2010

Summercamp valutbildning och vänskap

För drygt en vecka sedan var Muf Stockholm tillsammans med 8 andra distrikt iväg på vår stora sommarutbildning. Summercamp är en utbildning vi anordnar varje år och detta speciella år som dessutom råkar vara ett valår hade jag uppdraget att se till att utbildningen blev extra bra. Över 130 mufare åkte tillsammans ut till Fiskeboda i bilar och bussar för att drillas. I år hade vi 3 olika grupper, en grupp för helt nya medlemmar, en grupp för de medlemmar som varit med en längre period samt spetsutbildningen som är den grupp som kommer att jobba allra hårdast i valet. Det var häftigt att se så många mufare med så mycket ambition och glöd. Det är tack vare alla dessa hårt arbetande ungdomar som jag fortfarande är aktiv och mer aktiv än någonsin. Tillsammans ska vi kämpa för att det ska löna sig att arbeta oavsett om du är yngre eller äldre. Skattepengar skall gå till bra utbildning och trygg tillvaro.

Muf Summercamp 2010 är förbi men vår skyldighet att informera andra och utbilda väljarna i vår politik har bara börjat!

Nu kör vi!