I helgen samlades MUF:are från hela landet i Norrköping för att tagga ingång inför valrörelsen. MUF Stockholm var självklart på plats som största delegation. Här kommer helgen i några bilder!
söndag 8 augusti 2010
lördag 7 augusti 2010
MUF Stockholm åker på valupptakt
fredag 6 augusti 2010
Sjukdom i Kroatien och roadtrip i Bosnien
Jag skulle egentligen ha bloggat för några dagar sedan. Problemet då var inte att jag var och fortfarande är i Kroatien utan att jag drabbades av sjukdom. Var rätt däckad den första dagen och bad en stackars pojkvän att köpa medicin. Anton som min pojkvän heter är för det mesta ganska verbal och kan se till att fixa saker, ofta funkar gester om inte språket funkar. Dock bor vi i en liten by där det inte finns så mycket s
å hoppet om ett apotek var litet.
Några timmar senare var han tillbaka med min medicin och nu så där tre dagar senare mår jag mycket bättre. Det som känns häftig
t efter att ha berättat denna ganska tråkiga historia är att vi inte har detta problem i Sverige längre. Vetskapen om att man kan köpa receptfria läkemedel i en vanlig affär i dagens Sverige är faktiskt helt underbart. Livet blir liksom lite enklare:)
Igår var jag på roadtrip i Bosnien Herzegovina med mina vänner och pojkvän och det var verkligen en upplevelse.

Det var snarare ovanligt att inte se skotthål i en byggnad än att det var orört av kriget.

Vi var i en stad som heter Mostar där en bro blev bombad och sedan uppbyggd av FN till dess forna charm. Det finns mycket historia i Forna Jugoslavien och här är det än tydligare vad viktigt det är med fredsbevarande insatser utanför Sverige.

Att Sverige ska verka för att medborgare i andra länder ska kunna leva fria, känns inte bara fint utan som en skyldighet.
torsdag 5 augusti 2010
MUF Stockholm är taggad!
Det märks att vi börjar närma oss valrörelsens intensiva veckor. När dagar består av möten i ett för att få det sista att klaffa för en lyckad valrörelse då vet man att det är nära. En dag med DS möte, MSU möte och MST möte känner jag att vi aldrig har varit så taggade som vi är nu och hoppas att du också är det. Alla insatser behövs för att vinna valet! Här kommer dagen i några bilder!
"S***! Tänkte inte på det..."
Häromdagen presenterade Moderaterna sin rapport Rädda Sveriges försvar. De rödgröna har redan presenterat att de kommer spara in 2 miljarder kronor på försvaret. Denna rapport avslöjar dock vad de rödgrönas politik ytterliggare kommer att innebära för Försvarsmakten. Beräkningarna är gjorda av riksdagens utredningstjänst. Exempel som tas upp i rapporten är hur höjningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar och kilometer-, samt koldioxidskatt kommer att påverka verksamheten. Allt som allt motsvarar deras 2 miljarder, samt konsekvenserna av deras övriga förslag en total kostnadsfördyring med knappt 6 miljarder kronor per år. På en hel mandatperiod skulle det innebära ungefär 23 miljarder kronor!
Detta skulle säkerligen innebära förbandsnedläggningar.Men är någon egentligen förvånad? Sossarna har ett rätt imponerande track record när det kommer till förbandsnedläggningar. Det är faktiskt något som de är bäst på, den kan jag faktiskt ge dem. Frågan är bara vad de vill göra när det inte finns några förband kvar att lägga ner.
Intressant att höra var sossarnas svar på rapporten. Alla myndigheter som påverkas av deras skattehöjningar m.m. skulle självklart ”kompenseras”. Haha, jo tjena... Då vill de alltså höja försvarsanslaget med nästan 6 miljarder, men satsar i själva verket 2 miljarder mindre i sin budget. Det kanske återigen är den där magiska sedelpressen som man har hört talas om att de lurar på? Jag tror snarare att det var mera så här det lät när de fick höra om rapporten:
Sosse 1: - Hörru! Moderaterna har släppt en rapport som säger att vi underfinansierar försvaret med 6 miljarder per år på grund av våra skattehöjningar för ungdomar, kilometerskatten och några andra av våra förslag.
Sosse 2: - S***! Typiskt! Det glömde vi ju tänka på när vi hittade på de här skattehöjningarna. Så himla tråkigt att man bara inte kan höja skatten och sen ordnar allt sig. Måste allt typ påverka allt…
Sosse 1: - Men vad ska vi göra? Låter ju dumt att säga att vi glömde räkna på det.
Sosse 2: - Okej, säg till media att alla myndigheter som påverkas av våra skattehöjningar blir kompenserade av att vi höjer skatten. Typ att allt går runt… Vi fixar till det liksom som förr. Kanske hittar på en till skatt, typ värnskatt? Nej, just det... Den finns ju redan.
Sosse 1: - Men ehhhh… Vet du hur många myndigheter det finns och hur många bilar de har och hur många unga som jobbar på myndigheter? Det blir liksom sjukt mycket miljarder.
Sosse 2: - Ser jag ut som att jag har svaret på allt?! Jag var inte bra på matte… Höj skatten eller nåt!
Sosse 1: - Okej, jag säger att vi tänkt på allt från början. Citerar lite siffror som ändå ingen svensson har koll på. Det har i alla fall funkat förr.
Detta skulle säkerligen innebära förbandsnedläggningar.Men är någon egentligen förvånad? Sossarna har ett rätt imponerande track record när det kommer till förbandsnedläggningar. Det är faktiskt något som de är bäst på, den kan jag faktiskt ge dem. Frågan är bara vad de vill göra när det inte finns några förband kvar att lägga ner.
Intressant att höra var sossarnas svar på rapporten. Alla myndigheter som påverkas av deras skattehöjningar m.m. skulle självklart ”kompenseras”. Haha, jo tjena... Då vill de alltså höja försvarsanslaget med nästan 6 miljarder, men satsar i själva verket 2 miljarder mindre i sin budget. Det kanske återigen är den där magiska sedelpressen som man har hört talas om att de lurar på? Jag tror snarare att det var mera så här det lät när de fick höra om rapporten:
Sosse 1: - Hörru! Moderaterna har släppt en rapport som säger att vi underfinansierar försvaret med 6 miljarder per år på grund av våra skattehöjningar för ungdomar, kilometerskatten och några andra av våra förslag.
Sosse 2: - S***! Typiskt! Det glömde vi ju tänka på när vi hittade på de här skattehöjningarna. Så himla tråkigt att man bara inte kan höja skatten och sen ordnar allt sig. Måste allt typ påverka allt…
Sosse 1: - Men vad ska vi göra? Låter ju dumt att säga att vi glömde räkna på det.
Sosse 2: - Okej, säg till media att alla myndigheter som påverkas av våra skattehöjningar blir kompenserade av att vi höjer skatten. Typ att allt går runt… Vi fixar till det liksom som förr. Kanske hittar på en till skatt, typ värnskatt? Nej, just det... Den finns ju redan.
Sosse 1: - Men ehhhh… Vet du hur många myndigheter det finns och hur många bilar de har och hur många unga som jobbar på myndigheter? Det blir liksom sjukt mycket miljarder.
Sosse 2: - Ser jag ut som att jag har svaret på allt?! Jag var inte bra på matte… Höj skatten eller nåt!
Sosse 1: - Okej, jag säger att vi tänkt på allt från början. Citerar lite siffror som ändå ingen svensson har koll på. Det har i alla fall funkat förr.
Etiketter:
Försvar,
Försvarsmakten,
socialdemokraterna,
sossar,
säkerhet,
säkerhetspolitik
Lokalföreningsmobilisering
Lokalföreningarna spelar en viktig roll i valrörelsen, inte minst när det kommer till att aktivera och mobilisera medlemmar.
Ju fler vi är som kampanjar, affischerar och sprider budskap, desto fler röster kan vi alstra och desto större blir sannolikheten att alliansregeringen blir omvald.
Ikväll gör lokalföreningen MUF Kungsholmen en mobiliseringsinsats och ringer föreningens alla medlemmar för att aktivera dem inför den stundande valrörelsen.
Du är varmt välkommen att delta, vi ses klockan 18,00 på lokalen. OSA gärna innan till undertecknad ifall du har lust att hänga på.
Ju fler vi är som kampanjar, affischerar och sprider budskap, desto fler röster kan vi alstra och desto större blir sannolikheten att alliansregeringen blir omvald.
Ikväll gör lokalföreningen MUF Kungsholmen en mobiliseringsinsats och ringer föreningens alla medlemmar för att aktivera dem inför den stundande valrörelsen.
Du är varmt välkommen att delta, vi ses klockan 18,00 på lokalen. OSA gärna innan till undertecknad ifall du har lust att hänga på.
onsdag 4 augusti 2010
Fullt fart i Muf Stockholm
Nu börjar det märkas ordentligt att valet närmar sig med stormsteg! Idag har jag varit på 3 olika möten. Först var jag och Petter och träffade representanter från de andra studentförbunden inom alliansen. Vi kom fram till en hel del gemensamma aktiviteter och evenemang som vi kommer att annordna på alla de stora högskolorna och universitetet.
Därefter var det möte med MST och MSU samt de nya ombudsmännen. Tillsammans har vi lagt upp en plan för hur vi ska hinna besöka alla gymnasieskolor, bemanna valstugor och ta debbatter. Jag kan lova att det kommer att finnas något att göra dygnet runt under hela valrörelsen - oavsett om man är gammal eller ny medlem! Nu är det dags för det tredje mötet, nämligen distriktsstyrelsemöte. Givet ämne att diskutera blir valrörelsen!
Det märks på fler sätt att valrörelsen närmar sig. Diverse valrörelsedieter har påbörjats, inte för att komma i form utan p.g.a. tidsbrist. Vår nya ombudsman Alexander kör rostbiffsdieten. Tillåtet att äta är färdig rostbiff och potatissallad, helst ska det ätas direkt ur förpakningen. Själv använder jag mig av ceasarsallad-dieten. Jag har ätit ceasarsallad till lunch och middag varje dag i en vecka - hittills!
Allt fler medlemmar verkar flytta in i Muf Stockholms nya lokal. Fler möbler har köpts in och för varje gång man kommer till lokalen är det fler och fler medlemmar som sitter i lokalen och äter, jobbar, pluggar m.m. Det kommer bli trångt framåt september!

Valrörelsediet
Därefter var det möte med MST och MSU samt de nya ombudsmännen. Tillsammans har vi lagt upp en plan för hur vi ska hinna besöka alla gymnasieskolor, bemanna valstugor och ta debbatter. Jag kan lova att det kommer att finnas något att göra dygnet runt under hela valrörelsen - oavsett om man är gammal eller ny medlem! Nu är det dags för det tredje mötet, nämligen distriktsstyrelsemöte. Givet ämne att diskutera blir valrörelsen!
Det märks på fler sätt att valrörelsen närmar sig. Diverse valrörelsedieter har påbörjats, inte för att komma i form utan p.g.a. tidsbrist. Vår nya ombudsman Alexander kör rostbiffsdieten. Tillåtet att äta är färdig rostbiff och potatissallad, helst ska det ätas direkt ur förpakningen. Själv använder jag mig av ceasarsallad-dieten. Jag har ätit ceasarsallad till lunch och middag varje dag i en vecka - hittills!
Allt fler medlemmar verkar flytta in i Muf Stockholms nya lokal. Fler möbler har köpts in och för varje gång man kommer till lokalen är det fler och fler medlemmar som sitter i lokalen och äter, jobbar, pluggar m.m. Det kommer bli trångt framåt september!

Valrörelsediet
tisdag 3 augusti 2010
MUF Stockholms valombudsmän
Från och med idag börjar Alexander Abenius och Clara Enocson som valombudsmän för MUF Stockholm. Alexander och Clara kommer vara ledande personer i valrörelsen och ansvara för den operativa verksamheten fram till den 19 september.
Alexander kommer från Norra Älvsborg och är vice distriktsordförande. Clara är från MUF Skaraborg och är MRO.
Å hela MUF Stockholms vägnar vill jag välkomna Alexander och Clara. Jag ser fram emot en rolig och intensiv valrörelse med dessa två duktiga personer.
Nu vinner vi valet!
Alexander kommer från Norra Älvsborg och är vice distriktsordförande. Clara är från MUF Skaraborg och är MRO.
Å hela MUF Stockholms vägnar vill jag välkomna Alexander och Clara. Jag ser fram emot en rolig och intensiv valrörelse med dessa två duktiga personer.
Nu vinner vi valet!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)